20 de febrer del 2009

Suntory Hibiki Vs. Suntory Yamazaki

La història del naixement del whisky japonès ens porta a principis del segle XX. Masataka Taketsuru va ser el primer a importar les tècniques de destil·lació de whisky d'Escòcia el 1917, després d'aprendre l'art de la barreja de diversos whiskys “els blended” a l’Universitat de Glasgow. La seva companyia Nikka es va establir al Japó a l’any 1934. Podeu consultar el nostre article sobre el whisky Nikka clicant aquí.No obstant això, en Shinjiro Torii de Suntory va ser el primer en construir una destil·leria al Japó a l’any 1923. El seu objectiu era produir un whisky que anés bé amb el menjar tradicional japonès i que pogués substituir el Sake.En Shinjiro Torii, va equipar la destil·leria Yamazaki amb alambins de coure i així va ser la primera destil·leria en utilitzar aquesta tècnica fora de Escòcia. Avui en dia, el Whisky Suntory Yamazaki és potser el whisky de malta Japonès més conegut i s’exporta a més de 25 països.

Suntory va ser també una de les primeres empreses d'Àsia a emprar famosos d’Amèrica per a la comercialització dels seus productes. Un dels primers i més notables famosos va ser en Sammy Davis Jr, que va aparèixer en una sèrie d’anuncis de Suntory a principis de 1970.A finals de 1970, Akira Kurosawa va dirigir una famosa sèrie d'anuncis amb “Celebrities” americanes. El Whisky Suntory també surt a la pel·lícula Babel (2006) i també va ser vist un gran cartell anunciant Suntory Hibiki a “Spiderman” (2002).Però potser la més coneguda de les aparicions d’un producte de la casa Suntory va ser al film “Lost in Translation” de Sofia Coppola. La pel·lícula gira a l’entorn de Bill Murray, que viatja a Tokio per fer un anunci televisiu del whisky japonès Suntory Hibiki 30 anys.Com es pot comprovar en veure Lost in Translation, al Japó, l'alcohol és molt més acceptat socialment que als Estats Units i a Europa; les màquines expenedores de vendre alcohol al carrer, el whisky i els anuncis estan per tot arreu.El Whisky Suntory Hibiki 30 Y.O. va guanyar a l’any passat el premi al millor “blended” del mon. Podeu veure la notícia extreta del diari “el País” clicant aquí.Nosaltres tenim 2 referències de la casa Suntory: el Hibiki 17 anys i el Yamazaki 12 anys. Aquí teniu una petita nota de tast de cadascun.

Suntory Hibiki 17 anys 43%

Es el germà petit del que va ser la estrella a la pel·lícula "Lost in Translation". Aquest Whisky es fruit de la més prestigiosa barreja de maltes de la casa Suntory. De color daurat intens, es molt subtil en el nas, afruitat i amb notes d’anís i florals. Aromes secundaris de vainilla i caramel Toffee.A la boca es percep untuós i amable. Confirma els aromes i desenvolupa un fons de fruites (préssec i pera) i espècies (canyella). El final es sec i afruitat, amb secundaris de fusta cremada i fruites.

Suntory Yamazaki 12 anys 43%

Els 12 anys d'edat li han donat la complexitat i la frescor dels grans single malts de l’Speyside, i un toc d'aromes florals i fumats. En el nas es lleugerament fumat, i la seva aireació revela aromes específiques d'herba i flors fresques del camp.A la boca desenvolupa el gust de les fruites madures (pomes, prunes) sobre un fons de notes florals, d'ordi i de fum. El final es afruitat i fresc.A l’Orangette recomanem el consum responsable i moderat de les begudes alcohòliques. Per aquest motiu, suggerim la següent lectura: www.efrd.org